Saturday, January 12, 2013

Bahagia....

Assalamualaikum..

Hurmmm cmne ye nak mulakan ni..bIla keboringan mcm ni lah, xdapat nk tido, nk blogwalking asa malas..aiiyoo apa nak jd dah..huhuhu.. Ok lah cik Yla ada godek sana godek sini terjumpalah sesuatu..korang nak tahu x apa? jeng jeng jeng....:)

Walaupun Cik Yla belum khwin, tapi x salah kan tuk uat persediaan.  Apa tu???
 Cik Yla just nak kongsi tentang
 "3 Perkara Yang Membahagiakan"

Menurut al-Ghazali, sebuah rumah tangga hendaklah dibina atas 3 struktur asas iaitu

1) al-sakinah (ketenangan)
2) al-mawaddah (kemesraan)
3) al-tarahum (timbang rasa)

Asas pertama : ketenangan bermaksud hendaklah suami isteri berpuas hati dengan pasangannya. Mereka seharusnya tidak berminat dengan yg lain. 

Asas kedua : kemesraan bermaksud suka dan duka secara bersama.

Asas ketiga : timbang rasa lebih banyak merujuk kepada akhlak yang mulia serta tahu bersyukur atas nikmat yang diperolehi.

Okeh, nilah antara perkara membahagiakan.. Sebuah hubungan atau rumah tangga yang berjaya didirikan di atas 3 struktur ni mesti menjadi pasangan atau keluarga yang bahagia kan. Bila dah bahagia, mestilah dah mampu mengatasi segala cabaran hidup. Selain tu, ibu bapa juga bakal melahirkan zuriat yang sihat dan keberkatan yang berpanjangan..

Ingat yer, walaupun skang neh semua benda memerlukan wang, kata orang wang adalah segalanya...tapi bagi cik Yla harta benda dan kemewahan hidup tidak menjamin kebahagiaan yang dicari2. Kadang2 hidup di umah usang pun, masih mampu mengukir senyuman yang berterusan..
pic by cik google..:)


Sabda Nabi s.a.w  " 3 perkara yang membahagiakan ialah isteri yang setia, kenderaan yang senang ditunggangi (dinaiki), dan kediaman yang selesa"

alhamdulillah... semoga korang semua bahagia.. amin

 

No comments:

Post a Comment