Tuesday, March 8, 2011

** USIM......RUMAh siNAr SaLAm ...mUziUm negara **

USIm

Hye..saLAm SAtu MAlaysia..windu BANgat sama kamoo mYblOg.. kebzian melanda pada weekend lpas.. huhu.. ari Jumaat LePAs dah x p kelas, tpaksa P JPS uat kja luar ng mygrup. ermmm selesai sudah kat situ, arI sabtU pLAk, kite p USIM.. tujuan p sana nk tgOk pameran pEmulihAn dadah..AADK. so aku, dyra, yana bsama amir nek sbuah kete, pastu classmate ak yg len p ng motor. tu pon yg datang ialah naim, eYEs, SyakiR dan Azriff. dowg datang ng 2 buah motor..hUHu..best sangat p kat pameran tuh, leh tgok real sal dadah...SI Mahzan yang tjukkan demontrasi sal penagihan DAdah.. beliau dah berpenGAlam lebih 37tahun lam narkoTik..cayalah..mandi peluh weyhh SI ni.. samangat giler.. uiishh aku memang respek lah kat SI ni. banyak Aku aku dapat tau sal dadah..ermm xsia2 datang KAt sana taw. baru ak taw upa2nya ice baby, crtstal heroin dan syabu adalah bnda yg sama..heheh. selian Tu aku dapat tgok cAmne mereka hasilKAn air daun Ketum..huhu bla daun ketum Yang telah DiKEringkan dan DIbakar, bauNYa sama ng bau ganja...oOO baru lah aku taw,..sebelom ni taw sikit2 sal ni melalui kawan jer..manakala warna air kencing (urine test), jika air kencing seseorang penagih tu berwarna coklat muda merupakan terlibat ng Heroin, coklat Tua adlah tlibat ng gAnja manakala Urine berwarna HItam pekat adalah seoranh HIV sebab dah bercampUr ng nanah..eeeee takut sangat bula tgok sume ni. masyaAllah jauhlah dadah dari familyku..apa yg penting, goLoNGAn WAnita/PerEmpuan sama ada kanak-kanak, remaja mahu pun DEwasa perlu berhati2 karana kita tidak TAhu sama ada kt Akan terlibat ng dadah kerana kt tdak tahu dadah itu ada bersama kt. biasanYA org akn mempengaruhi kt, mahUpun meletakkan dadah dlm Minumam @ makanan. so berhati2 lah yer...inSyaAllah dengan doa kpd Allah kt dapat menjauhi benda ni sume..,hurMMMmm pic masa p sana bnyak tp x lupa nk amik ng kwan, nnti sok ak upload yer..


RUMAh SINAr SALAm
LOrong HAji TAib

pada arI AHAd...aku n de gang (grup Tuk KeLAs KAunseLINg KETAgiahn DAn pemULihan) telah P ke RUmah Sinar SAlam tuk uat kja lapanGAn kami. grup KAmi ialah aku, adyani, raiHAn, yana n yatIi..uishhh mencabar SunGguh masa nK cri RUmah ni.. al-MAklumlah lam bnDAr..susah kOt nk cari parking.. dah LAh kete yang aku BWAk ni suka sangat MAti scr tetiba je.. berpeluh aku bwak Kete ni.. sabor je lah.. ermm akhIrnya aku dpt GAk parking kat BLakang bangunan.. pastu baru nk cari Di mana umah tu, tetiba tgOk lambang UMAh tu dkat je ng kami parkINg.. alHAmdulillah ALlah mempermudahkan kja kami..
       Rumah SInar Salam NI dibuka oleH pn. ARfidah ab.LAtif. Wow seorang WAnita yg cEKAl dan kaut semnagt.. ye lah dia pON seorang BEkas penagih DAdah di amna telah terlibat secara lgsung ng dadah lebih 20 tahun.. alhamdulillah ALALh tlah membuka hatinya untUk berubah.. so Dia bersama suaminYa sama2 membantu golongan penagih dadah ni. masa d sana, AKmi dapat menemuramag penghuni di RUmah tu..yg aku terkejut ialah seorang penghuni yg paling muda telah terlibat ng penagihan dadah jenis heroin..masya Alalh beru b'umur 14 tahun..mujurlah mak budak ni anta dye kat sini. tp budak ni masih gian nk benda tuh..
selain tu ada 2 penghuni remaja ag yg amsing2 berumur 18 tahun.. cantik sanagt remaja ni, putih, manis dan lembut jer..tp sayangnya telah terlibat ng gejala sosial hngga dirogol beramai2... kesianlah..tp apa pon aku berdoa semoga penghuni kat umah Sinar Salam ni.,, blas jasa baik Ibu FIdah yg menjaga mereka dengan sabar dan tabah.. smoga bla kluar nnti mereka ni akan berubah ke arah kebaikan dan akan berbakti pada negara,,insyaALLah.

MUZIuM Negara

wOw,,.>Ablik dari rUMAh SInar SAlam, aku terus p amik Ja dan bErsama Adayani, kami ke mUzium NEgara tUk mencari sejarah TAntang Permainan TRadisional..uiisshhh penat weh..xde rehat langsung antara 3 ari ni..memang pack sngat masa aku.. huhu/.. apap pn tuk asgmen aku rela sumenya aslkan siap.. tp agak menghampakan bagi kami kerana d muzium negara nI dah xde dah sal SeJArah permainan TRadisional..dulu ada tp skarang dah xde dah..hurmmm nk uat camne, so ktorang amik gmabar je lah..hhehehe..

                             < WiF adYAni >

ermm lmbat la nk upload.. mata dah ngantok gla dah... nnt sok aku upload sume pic k..mata dah ngantok gla dah..nnti kt ketemu ag yer..hhehehe.. lov u all..

No comments:

Post a Comment