Thursday, March 31, 2011

** outREach BErsama Rumah SInar SAlam **

assalamualaikom kwn2..
huhu sudah lama x berblog,,,ngeeeee :)
so di pagi yg sunyi sepi ni, aku amik pluang tuk b'blog jap.. aku nk kongsi pglaman aku dan kawan2 uat outreach bsama ibu fida iaitu pengasas Rumah Sinar SAlam.. tuk pgetahuan Korang sume, Rumah Sinar SAlam ialah Rumah untuk Wanita yang bERmasalah Contohnya yang bErgelumang ng maksiat, ngan gejala sosial dan Tuk wanita2 yang ingin berubah ke pangkal jalan..ada gak yang penagih2 dadah.. so umah ni dijadikan tmpat wanita yang meraskan ingin mencari jalan kluar dari masalah mrk, untuk mngubah hdop mrk dan mrk yang tggal kat umah ni plu mgikut peraturan2 yg telah ditetapkan..ada gak knak2 yg tggal di sini..cute sngat..tp dah nsib mrka terpaksa duduk d rumah ni. alhamdulillah, 2 orang kanak2 yg tggal kat situ ditatang dgn baik.. ridulah plak kat Amar dan Aishah..

Malam Td, aku dan kawan2 (RAihan, Elyana dan Yati) tlah mngikuti program Outreach yg dikendalikan oleh Rumah sinar Salam.. apa yg kami lakukan adalah dgn mgikuti ibu Fida ke lorong2 gelap, tmpat2 pelacur dan penagih dadah tuk memberi makanan.. aktiviti ini akan dilakukan stiap mggu untuk mendekati golongan ini bg memperkenalkan Rumah Sinar Salam dan mnyedarkan mrk bhawa masih ada masyarakt yg dapat trima glongn ini. masa kami pgi td, rasa tkut memanglah ada, ye lah kami ni sume pmpuan..heheh..tp bla asa sndiri td dan mndekati pnagih2, baru kami sedar bhw mrk ini plukan sokongan masyarakat..bla bkongsi ceriat, aku dapat lhat sebenarnya, mrk tdk mahu mjadi spt itu apatah lagi dibuang masyarakat, ttp mrk tiada plihgan lain krn tdk dapt skongan untk berubah dari org ramai. mereka smua ingin berubah.. aku asa bla mndekati mereka dgn cara ini, bru aku sdar yg mrk memerlukan bntuan, bukan hinaan, cacian, kejian dr kt sume.. tp mrk plukan bmbingan, sokongan moral dan perhatian dari masyarakat. Ada yg hmpir 30 Tahun menagih dadah..ada yg tua, dan ada yang muda..aku sdih sgat bla tgok mrk duduk d rumah setinggan lbih 30 org satu rumah..camnelah keadaan mrk. siang hari mrk bkerja cari kotak2 tuk dijual. Masa ktorag smpai td, ada yg mrk tgah proses tuk hisap dadah..ada yg ng mnyuntik..ngeri sgt aku tgok..Dorang pon bg kjasama apbla kami nk tmuramah mrk..memang sgt sharing n sporting..mrk sume hormat pd ibu Fida. 

Masa pgi ke lorong2 glap, blh tgok placur2 yg sudah tua..x ada gigi, yang jln tbongkok2..tp masih mmbuat kja gla ni.. mgkin ini jer punca rezeki mrka. ada yg sdang bawak ank, cntik sngat budak pmpuan tuh..tp kesian kan, kecik2 pon ikut ibu kja kat lorong2 gelap tuh..uisshhhj cam ne nasib bdk2 tuh smua.. aku bdoa smoga mrk smua punyai kekuatan dan mdapat hidayah dr Allah utk berubah..amin. smoga mrk terbuka ht tuk melangkah ke rimah plindungan tuk mjalani prugahan lam khidupan mrk..insyaAllah.

             ~~ dAlam pJalanan tuK mmberi mkanan kpd mrka~~

 ~~ pOrt tmpAt mrka sdg menagih..scr live aku Tgok td..1st tYme kot~~

~ sMAsa menemuRAmah mrk..dorang sume d bwh jmbatan tuh~~

slama 2 jAm lbih kami ikuti outreach td, so masa nk blik kmi snggah lah kat dataran kejap..hehehhe saje jer..amik gamabar n hlangkan stress..huhuhu..

                                    ~~ yana, AKu dan yati~~


                                       ~~ pOsing Aja~~

                             ~~ masa lmpu bwana unGu..i liiiKee~~

p/s : jgn mhina mreka2 yg tlibat dngan placuran dan penagihan, kiter plu mdekati mreka smua tuk mmberi ksedaran dan mmbantu mereka ke arah kebaikan. mrk jg mmpunyai perasaan. manusia bleh berubah..so bntulah mereka slagi kt mampu.


Semoga usaha Ibu Arfida  akan sentiasa dirahmati oleh Yang Maha Kuasa.

(*_*)

No comments:

Post a Comment